Gjeteby

At det er smart å invitere til 1. mai-fest den siste dagen i april sier seg selv, men inntil i fjor hadde jeg ikke tenkt tanken. I går var vi på Skihytta sammen med kjente og ukjente folk, – hyggelige alle sammen. Maten hadde vi med selv, underholdninga sto vertskapet for. Det ble både ungdommelig sang, tale og quiz. Den siste endte i fiasko for det bordet vi satt på. Ingen ting jekker ned folks ego bedre enn en quiz. Selv svevde jeg noen minutter i den tro at jeg kunne bitte litt om norsk litteratur. Så feil kan man ta. Min uvitenhet er grenseløs, men like moro var det lell.

I dag har vi holdt oss unna det offentlige rom, som det så vakkert heter. Her hjemme har vi gjort unna vår daglige rettedont, for mitt vedkommende seks tentamener. Det må til om jeg skal kunne glede meg over våren senere i måneden. Thv har også fått unna litt skolearbeid, men han føk av sted til nabobyen til morgenen i dag. Det var visst et biltreff han måtte få med seg.

Utpå formiddagen la vi i vei langs Østfolds veier, – ytre Østfolds veier. Jeg elsker det flate landskapet i Ryggetraktene. Digre åkre, – svære, vakre gårder, husdyr og traktorer. Det er det fineste jeg vet. Min indre bonde bare kroer seg, og det er så jeg nesten skulle ønske jeg kunne fått et liv til, – som farmer på en vakker gård.

Og det var en gård vi skulle til, Ekeby gård. Egentlig burde den hete Gjeteby, for det er gjeter de driver med der ute, – haugevis av dem.

Vi har vært der før, og kommer gjerne igjen. En gang har jeg lyst til å spise middag og drikke vin der, – men det er ikke så lett å få til det med vina. Selv om dette er i vårt nærområde, er det alt, alt for langt for en nattlig, skjev sykkeltur hjem. Vi kunne selvfølgelig ta med sovepose.

I dag ble det kaffe i sommersola, og kake og litt til. Det fikk holde for denne gangen.

Man skulle ikke tro at det er marked for et sted som Ekeby i lille Østfold. Jeg mener, – det ligger midt ute i Huttaheiti, og selv om maten visstnok er god, så ligger det fortsatt langt, langt fra nærmeste by. Det var godt med kaffe- og lunsjgjester i dag, men trangt mellom bordene var det ikke. Likevel har jeg gjettet meg til at de får det til å gå rundt, og vel så det. Den siste tiden har de nemlig hatt helsides annonser i de store Oslo-avisene, – og sånne koster flesk. La oss håpe jeg ikke mistolker annonsene. De kan jo også være uttrykk for noe annet.

På veien hjem kom vi innom både et lekkert gartneri og en antikvitetsbutikk. Da vi kom hjem var det nesten ikke ørens lyd å få fra voksende planter og bristende knopper. Sommervarmen fikk alt som gror i hagen vår til å sprenge alle grenser, og jeg kunne se at klematisen borte i solveggen hadde vokst siden i går.

Det hadde ugresset også.

6 Svar til “Gjeteby

  1. I forstår at få noget ud af jeres fridage, dejligt :-)

    • Vi prøver, Lene. Det er mer enn nok å gjøre både hjemme og på hytta, med jobb og privatliv, .- men det gjelder å kose seg mens man kan.

  2. Godt beskrevet ang «ikke en ørens lyd å få….»
    Sterke krefter i sving om dagen. Puh!
    God maisøndag til deg

  3. Tak for en dejlig rundtur til Gjeteby. Nu er nætterne lyse, så dit indlæg får mig til at længes efter Norge igen.

    Tænk, er det er over en uge siden, at jeg har været forbi din blog. Ak, den forårstravlhed!

    • Om du er her ukentlig, så er jeg mer enn fornøyd, Farmer. Og Norge ligger her, det går ikke noe sted, og venter til du har tid til å legge veien forbi.

Legg igjen en kommentar

