Daglig arkiv: 11.12.11

Vi kom i tanke om at vi skulle stresse ned

Planene for søndagen var klare. Vi skulle reise til Oslo for å levere julegaver til Kusinen og familien. En tur på IKEA var også lagt inn, så kunne vi spise middag der før vi dro hjem igjen.

Heldigvis ombestemte vi oss. Hvis vi hadde dratt til Oslo, hadde det garantert blitt knapt med tid. Når skulle jeg fått tid til å gjøre redaktørjobben min i klubbtidsskriftet? Når skulle jeg lest alle de fine interiørmagasinene som venninnen lånte meg her om dagen? Når skulle jeg sittet stille i en stol og lest en bok? Når skulle jeg finpusset på morgendagens premiere på litteraturhistoriepensumet i 8B?

Det var rett og slett ikke tid. IKEA kan vente, og Kusinen skal nok få gavene før jul på en eller annen måte.

Så fant vi fram ei bitte lita rådyrstek, laget middag, tente noen lys og puslet med stort og smått her i huset vårt. Det ble en stille og fredelig søndag med totalt fravær av stress. Likevel fikk vi gjort mye og mer enn mye, både av det nyttige og det mindre nyttige, – som kanskje er det aller nyttigste når alt kommer til alt. I morgen braker det løs. Jeg skal ut to kvelder. Møtene står i kø både på jobben og privat. To små barn skal ha leksehjelp, og til helgen venter sosiale sammenkomster både her i huset og hos venner. Det gjelder å ha noe å gå på.

Bildene er hentet fra en dag tidligere i uka. Da julehandlet vi i Gamlebyen og samlet litt julestemning. Det var ikke akkurat stressende det heller, – selv om kjæresten var sånn i farta at han nesten syklet ut av bildet.

Fortsett god og rolig adventstid til alle der ute.