Rusletur i Cefalu

En leserundersøkelse i Fredriksstad Blad nylig, viste at det er Gamlebyen folk er mest stolte av, og får vi gjester, så sleper vi dem dit. Visst er det fint i Gamlebyen, men man skal ikke ha reist før man skjønner at de der ute har finere byer å vise fram. Vi har nettopp vært i Cefalu. Der Fredrikstad forteller om en historie fra 1567, må Cefalu sette f.Kr foran årstallene.

Cefalu ligger rett under en bratt klippe. Det har nok hatt sin strategiske betydning opp gjennom årene. En annen konsekvens er at byen rett og slett aldri har hatt mulighet til å bli særlig stor. Den har sine naturlige begrensninger.

Etter en tradisjonell lunsj, gikk vi opp for å se katedralen. Den ligger på en høyde midt i byen, og var vel verdt et besøk.

Jeg liker veldig godt å gå i sånne gamle katedraler når vi er på tur. Et motiv er selvfølgelig at de tilbyr iskalde benker og kjølig luft, og det er slett ikke å forakte nåt sola steker oss bare vi setter nesa utenfor døra. Men så er det også dette med historiens sus, å ta på vegger som er tusen år gamle, se at noen har risset noe inn i en søyle, kjenne lukta av gammelt tre og gamle blomster.

Og så er det all kunsten, gullet, treskjæringene, søylene, sarkofagene, de eldgamle tredørene, de slitte, eldgamle gulvene, lyden, lyset som siles inn gjennom glassmaleriene i vinduene, de gamle damene som kneler og ber – alt er rett og slett veldig fascinerende og vakkert.

Inne fikk vi se en blanding av nytt og gammelt, ganske vanlig i sånne urgamle kirker. Akkurat nå så det ut til at de var i ferd med å restaurere deler av kirken. Stillaser var satt opp og statuer tatt ned. Murpussen drysset rett og slett her og der, men det må vel være lov i en sånn gammel bygning.

Vi hadde ingen andre planer for Cefalu enn denne katedralen, men vi ble såpass betatt at vi bega oss ut på litt gaterusling, og det var nok å se. Gatene i Cefalu er trange, noen steder veldig trange.

Husene ligger tett i tett, klesvasken henger ute og alt er som det skal være i Italia.

Kikker man opp, kan det se litt skummelt ut. Blomsterpotter balanserer på rekkverkene over alt, og jeg håper virkelig de er festet med noe.

Jeg liker å fotografere når jeg er på tur, men samtidig er jeg ganske beskjeden. Jeg er redd for å være frekk og trå innenfor folks intimsoner. Neste gang jeg er i Italia, skal jeg være litt frekkere. Da vil jeg lage en post som skal hete Høl i veggen. Over alt er det små rom inn rett fra gata, nærmest et høl i veggen. Når vi går forbi, kikker vi inn, og vi ser de utroligste ting. Det kan være en frisørsalong, ei privat stue, en bar eller som her, et par gamle fiskere som bøter garn.

Et sted holdt to gamle gubber på å restaurere en Fiat 500, en noe eldre og mindre modell enn den vi leide.

Det var flinke folk, men de stoler ikke bare på egne evner på Sicilia. Litt hjelp fra en nærværende madonna er heller ikke av veien, og flere steder kunne man se slike på veggene midt blant sveiseapparat og dreiebenker.

Over alt er det grønt og frodig, og noen ganger kan man lure på hvordan det går an midt inne i en by med brosten og asfalt, men gro gjør det.

Rett bortenfor denne drua, gikk det ei trapp ned i noe som så ut som en kjeller. Vi hørte lyden av rennende vann.

Da jeg så de firkanta kara med den skrå stenplata, tenkte jeg med en gang at dette var et sted for klesvask. Jeg så for meg fortidens kvinner komme hit, reservere et kar og så skure klærne på den skrå stenplata. Det ga mening. Da jeg kom hjem og fikk sjekket på nettet, lærte jeg at det er et romersk bad. Merkelig. Satt de oppi hvert sitt firkanta kar og lente hodet på den skrå plata da, liksom?

Vannet rant ut av munnen på massevis av små løvehoder, og selv om det sto at vannet ikke var til å drikke, kunne man jo alltids leke romer og vaske seg litt mens man var der.

Igjen fikk jeg denne deilige historiens sus-følelsen. Tenk at folk har kommet hit for å vaske klær eller kropper gjennom mange, mange århundrer. Tenk at de har sittet på akkurat den samme stenen jeg har sittet på og kjølet bena sine under akkurat den sammen løvemunnen. Magisk!

Vi kunne komme og gå som vi ville, men øverst i trappa var det en stor smijernsport.

En grunn til at Cefalu er spesielt populær blant turister, er at byen har en badestrand å by på. Midt i byen kan du rusle gjennom en gammel buegang og så er du på stranda.

Jeg kunne godt tenke meg å bo i Cefalu noen dager hvis vi kommer tilbake. Byen har et interessant boalternativ. Et firma leier ut små leiligheter som ligger spredd rundt i byen. Denne gangen har jeg savnet litt selvhushold. Med en egen liten leilighet kan vi leke innfødte på en helt annen måte.

Nå er det nok for denne gangen. Solferien er over, og vi gleder oss til norsk, kjølig, regnfull sommer med spredte solstråler sånn innimellom.

6 Svar til “Rusletur i Cefalu

  1. Vi savner også tit selvhushold, når vi er afsted på hotelferie. Dette at købe ind lokalt og prøve den selvgjorte lokale smag og de dejlige dufte under tilberedningen er også en del af helheden.
    Faktisk er det vel forskningsmæssigt bevist, at smags- og især duftintryk er de sanseindtryk som lagres bedste i vor hukommelse.

  2. Flott :)
    Trivelig å dra på ferie med dere. Det kunne jeg gjort ofte :)

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no sist om Forståelse eller fornærmelse?

  3. Jeg liker også godt å besøke/se kirker og katedraler når jeg er ute å reiser, på tross av at jeg ikke er noen aktiv kirkegjenger ellers i året. Liker godt at kirkene i middelhavslandene er åpne, slik at man kan besøke dem hvis man vil ha seg en stille, kjølig stund. Det er godt å bare sitte på de harde benkene, høre akustikken, la blikket vandre, tenne et lys…

Legg igjen en kommentar

