Fra culotte til knekkebrød

Her hjemme spiser vi nesten aldri på restaurant. Når vi er på ferie gjør vi det nesten hver dag. Sånn var det på denne turen også. Vi fikk både stjerneskudd på gammel kro og røde pølser fra vogn.

Dagen før vi skulle reise hjem, var vi på farta hele tiden. Vi var på flere museer og vi vandret gatelangs i timesvis. Da vi kom tilbake til leiligheten der vi bodde var vi sultne som ulver. Flere ganger hadde vi gått forbi en restaurant som så veldig hyggelig ut, og derfor gikk vi dit. Det var akkurat så brunt og lunt og hyggelig som det hadde sett ut fra utsiden. Vi bestilte dagens rett, kalvestek med gammeldags tilbehør. Gammeldags er hva det var, og det i den positive betydningen av ordet. Så deilig å slippe en tallerkenrett der sausen kommer som en dekorativ bord på kanten av tallerkenen og med to potetbåter liggende i kryss i det ene hjørnet. I stedet fikk vi servert rikelig med mat på fat, grønnsaker og saus i sausenebb, og kelneren var akkurat så bastant og kontant som danske kelnere kan være. Det hører med til opplevelsen.

Trykk på bildet, så skal du se hvor koselig det var der.

Etter at vi kom hjem har vi roet ned med torsk og magert pålegg, og jammen er det godt med hverdager. Ferie har vi hatt, men vi gidder ikke være hjemme uten å gjøre unna litt skolearbeid. Det må uansett gjøres, og jeg har lang erfaring med at nynorskbunker ikke retter seg selv. De bare mugner. Seksten timer har jeg fylt i de siste fem dagene, og i dag har Thv og jeg diskutert hvor lurt det er å spre seksten timer tynt utover fem dager. På den måten får man følelsen av å ha vært på jobb hver dag. Kanskje skulle vi heller ha nijobba tirsdag og onsdag, og så vært ferdige med det. Det må vi tenke litt på før neste ferie.

Bortsett fra vin, er det lite det er økonomisk lønnsomt for oss å kjøpe i Danmark. Med Svinesund en halvtime unna, har vi alle den billige maten vi trenger. I stedet handler vi noe som er litt ekstra lekkert: I tillegg til vin, kjøper vi gode oster, koldskål, litt godt kjøtt og hva vi måtte snuble over når vi er ute og kikker.

Denne gangen ble det blant annet noen billige vaktler og en culottstek på tilbud. Den avslutter vi nå ferien med. Culottestek er ikke noe de selger i Norge. Kjøttstykket må jo være det samme, men den må ha et annet navn. Jeg måtte le da jeg leste på etikketten. Der var det smurt på med så mye informasjon om denne kua, at jeg lurte på hvor jeg kunne se om den hadde vært mye deprimert i ungdommen. Både fødested, oppvekststed, slaktested og mere til var trykket på etikketen.

Steken ble brunet og puttet i ovnen til den var sånn passe rosa. Sammen med den stekte jeg poteter med spinat (Jeg elsker spinat!), asparges og champignon. Vinen var også hentet fra det yndige land. Når sant skal sies hadde den vel bare mellomlandet der på vei fra Frankrike.

Koldskål hører egentlig sommeren til. Likevel setter vi pris på at danskene produserer den for oss om vinteren også. Det hører liksom med til en Danmarkstur. Sammen med frisk fruktsalat kunne det i grunnen ikke bli bedre.

Det var den ferien.

Over til jobb, knekkebrød, vann og mager ost.

16 responses to “Fra culotte til knekkebrød

  1. Jeg elsker dine beretninger fra Danmark og jeg måtte le højt, da jeg kom til koens depressioner. I Danmark mener man det er god markedsføring at fortælle en historie om produktet :-)

    • Det er det nok også, Lene. Saken er bare at det neppe sier forbrukerne så mye. Jeg regner med at ett av nummerne på forpakningen kan fortelle akkurat hvilken gård kua kommer fra, men for meg er det jo bare et nummer. Likevel vil jeg absolutt gjerne vite opprinnelsesland til det kjøttet jeg spiser, og gjerne også hvordan kua har hatt det mens den levde. «Har sovet på madrass», kunne være en fin informasjon :-)

  2. Det var en dejlig afslutning på ferien – det var en god ide med sådan en god middag. Jeg var ikke klar over at priserne i Sverige er så meget mindre end i Norge?

    Culottestegen har, som du siger, haft mange navne. Det er den bageste del af koen og den kan være meget mør. Før vor tid solgtes den med fedtet på, så man kunne stege den længe i ovnen og fedtet blev til en slags sprødt flæskesvær, min far kaldte det en «krølfedtsteg».

  3. Det høres godt ut, Donald. Hvorfor skjærer de bort fettet nå, mon tro.

  4. Frokost-tv og matvareguiden: Culotte er en «klaff» som sitter på mørbraden. Et flott stykke kjøtt med tynn fettkant og masse smak.
    Culot er forlengelsen av bankekjøttet og ligger over mørbraden. Blir den mørnet er den forholdsvis mør. Egner seg som grytekjøtt eller en liten stek. Ser ut til at Gilde selger «Culottestek av storfe». Norsk navn ??

    • Hvor den sitter, fant jeg på den Wikiteksten jeg lenket til. Da må vi prøve Gildes også. Den smakte godt, men var ikke av det møreste.

  5. Sidder bare her og smiler :-)
    Tak for det!

  6. Dén koldskål elsker jeg også…og sikke en dejlig middag!

  7. Lidt arbejde hver dag kan også være en afveksling fra _meget_ arbejde hver dag, det kommer vist lidt an på hvad man ellers gør. Det bedste ved en ferie er (for mig) at man kommer ud i en verden, hvor man glemmer sin dagligdag – og når man ser denne dagligdag igen, kan man anlægge et andet perspektiv (fugleperspektiv).

    • Men litt arbeide hver dag tar bort den mest ekstreme feriefølelsen. Det blir mer på det jevne, liksom. Men nå er vi litt sånn på det jevne her i huset, så det passer i grunnen bra.
      :-)

  8. Toldbod bodega er et fint sted med mange celebre gæster. Jeg er ofte gået fordi men har aldrig været derinde – derfor var det sjovt at se billeder indefra og jeg må da straks indrømme, at jeg er imponeret. Det er jo megahyggeligt ud.

    Pølser…. jeg må indrømme, at det er altså en af de meget få ting som jeg nogen gange savner!

    • Du som er københavner vet jo sånt, Jens, hvor de celebre gjester går, mener jeg. For oss er alt nytt. Da vi var der, delte vi bare stedet med en gjeng danske og norske ungdommer, en mann som leste avisen mens han spiste middag og et middelaldrende par som var på vei å gå.

      Pølser spiser vi ikke så ofte, men godt er det. Til fredag når vi har de små, skal vi spise røde, danske wienere – håndbåret fra Køben.

  9. Bodegaen ser utrolig hyggelig ud, og jeg får lyst til et besøg! Det var sjovt at læse, at I ikke bruger ordet Culottesteg i Norge – ja, det nok bare et andet navn.

Legg igjen en kommentar

