Frihedsmuseet, Churchillparken og Kastellet

Det er utrolig hvor mye man kan få ut av tre dager i København. Nå er vi vel hjemme igjen, og det føles som om vi har vært borte ei uke – minst! Egentlig vil jeg gjerne blogge litt mens vi er på tur, men denne gangen får reisebreva komme i etterkant. Selv om vi var lovet trådløst nett der vi bodde, så ble det ikke helt som jeg hadde tenkt. Ikke det at det var noen overraskelse. Det er ikke første gang, for å si det sånn. Selv på hoteller i Danmark hender det nettet vingler hit og dit, og det nettet vi fikk denne gangen oppførte seg som ei full alke. Ikke at vi lot det ødelegge oppholdet. Det meste i København er for hyggelig til å ødelegge humøret.

Vi har ikke vært i yndlingsbyen siden 2. juli. Mye har skjedd siden den gang. Nede på Kalvebod brygge var det kommet opp to nye, digre hus, – blant annet et hotell og konferansesenter, begge med et ganske moderne uttrykk. Jeg kan ikke huske at jeg så dem i sommer, men nå er det ikke alt jeg får med meg.

Oppe ved Tivoli hadde det også skjedd store ting. Det store bygget på hjørnet ved Tivoli, tvers over Rådhusplassen (Du vet det bygget med Irma og en butikk med nordisk design og en restaurant som alltid reklamerte med halve hummer?), – det var revet ned! Nå holder de på å bygge noe nytt, og man må nok være københavner for å vite hva det dreier seg om. Til sommeren vet vi det også, hvis ikke noen av dere danske bloggere kan informere oss litt.

Denne gangen har vi bodd i en ny bydel (Jeg skal presentere leiligheten vi bodde i om en dag eller to). Siden vi prøver å få med oss ett museum hver gang vi er i København, var det mest naturlig å velge Frihedsmuseet denne gangen. Det lå nemlig bare noen få minutters gange unna der vi bodde. Siden lørdagen var så spekka med opplevelser og mennesker, sovnet vi tidlig da vi kom fra bloggtreffet lørdag kveld. Søndag var vi ganske tidlig oppe, og så var det bare å hive seg ut i søndagen.

Frihedsmuseet er et ganske gammeldags museum. Utstillingen er organisert i lange korridorer som går rundt et atrium, kronologien er på på plass, gjenstandene er utstilt i glassmontere og det er mye tekst å forholde seg til. Jeg likte det.

I løpet av rundturen vår fikk vi presentert mange historier, mange menneskeskjebner, og det var det jeg likte best. Vi har alltid lært at Danmark har en noe mer ærerik historie å fortelle om jødenes situasjon under krigen enn det Norge har. Der nordmenn visstnok bare løftet på ett øyenbryn da jødene ble deportert, ble de fleste danske jødene fraktet over sundet til Sverige. Når jeg forteller mine elever denne historien, er det nesten alltid en eller annen elev som sier: Danskene tok seg sikkert fett betalt. Nå har jeg noe å vise dem. På museet så jeg en liten kvittering, og den skal jeg ta med meg i historietimen neste gang jeg skal ha om Andre verdenskrig. Det er nemlig en kvittering gitt for å vise at det ikke ble tatt betaling for overfarten.

Sterkest inntrykk gjorde det å lese brev fra unge, dødsdømte dansker. Her kunne vi lese deres siste ord til foreldre og kjærester etter at de hadde fått vite at de snart skulle henrettes. Noen av dem var bare tjue år gamle. Det er sterke saker. Jeg skal ta en kikk inn på museets hjemmeside. Der er det en dokumentsamling, og kanskje kan jeg finne mer jeg kan bruke på skolen. Hvis du vil lese ett av brevene, kan du bare klikke på bildet under her.

Da vi kom ut fra krigshistorien skinte sola så det stakk i øynene. Frihedsmuseet ligger i Churchill-parken, like ved der Langelinie begynner, ved Kastellet og det er et godt utgangspunkt for en liten søndagstur i vintervær.

Nå trasket vi ikke akkurat rundt i timesvis i det kalde vinterværet. Frihedsmuseet ga mersmak, – vi ville ha mer historie. Vi spaserte tilbake i retning husværet vårt og videre over på den andre siden. Der ligger nemlig noen hus vi gjerne ville ta en titt på. Hvilke hus det er, skal du få vite i morgen om du henger med (Livet leker – nå også med cliff hanger).

11 responses to “Frihedsmuseet, Churchillparken og Kastellet

  1. Hi hi, gleder meg til cliffhanger blir avslørt :-)

    Bygget ved Rådhuspladsen, er en totalrenovering av «Industriens Hus». Det har vært mye debat om det, og det står færdig i 2013.

    Les mere her:

    http://politiken.dk/indland/ECE728685/skarp-kritik-af-industriens-hus-udvidelse/

    og

    http://di.dk/DI/industrienshus/Pages/ModerniseringafIndustriensHus.aspx

  2. Her kan du se lidt om, hvad der skal ske ved Tivoli:

    http://jp.dk/indland/article1703685.ece

  3. Endnu et link om Industriens Hus, hvoraf det fremgår, at det stort set er det omdiskuterede projekt, der er gået i gang:

    http://pihl.mocsystems.com/presse/pressemeddelelser/enkeltvisning/select_category/4/article/pihl-ombygger-industriens-hus/

  4. Jeg henger med og gleder meg til videre meldinger! Fortsatt god vinterferie!

  5. Takk for at jeg fikk være med til København! Og takk for oppdatering. Dere får mye ut av dagene og jeg koser meg når du deler opplevelsene med oss. Frihedsmuseet må settes på listen til neste besøk.

  6. Der var både gode og dårlige situationer omkring jødernes flugt i oktober 1943, og der var også nogle som tog sig betalt. Jeg tror vi alle bedst kan lide de historier, der handler om de vellykkede flugtrejser og de idealistiske fiskere.

  7. Tilbaketråkk: Så blir det København igjen | Livet leker

Legg igjen en kommentar

