Da de pakka Jesus inn i en sten

På veien hjem fra skolen fortalte jeg de to små at de skulle få være med på kirkekonsert i kveld.

- Hvorfor har vi kirker, enkli? Spurte M.

- For at de som tror på Gud skal kunne være der for å be sammen, svarte jeg.

- OK. Tror du på Gud?

- Nei, – det gjør jeg ikke.

- Men hvorfor har de kors?

- For at de ikke skal glemme Jesus. Du vet, han som ble hengt på et kors, men som de som er kristne tror at ble levende igjen selv om han var død.

- Å, ja, – han ja. Tror du ikke på han heller? Han som de slemme hengte opp på korset og sånn. De sa at han hadde gjort noe gæernt, enda det hadde han ikke, og så , og så ble det masse, masse blod over alt. Jeg har sett det, asså, – og så tok de han ned og så pakka de han inn i en sten og så la de han ned og sånn. Men så, så var han oppe hos pappaen sin høyt oppe i himmelen. Tror du ikke på han?

Stemmen var full av vantro.

- Det var ille fælt, asså! Jeg tror veldig på han. Det er helt sikkert, for læreren min har fortalt det alt sammen. Skikkelig fælt med masse blod. Åhhh, – nå gleder jeg meg til å gå på kirkekonsert, asså.

11 responses to “Da de pakka Jesus inn i en sten

  1. Losarinas mor

    Børn er en gave :-)

  2. Du skal ha cred for åpen og god religionssamtale med ungene, på tross av din egen ikke-tro. Imponerende!

    • Vi er ikke religionsfiendtlige selv om vi ikke tror selv, Borghild. Her har det blitt lest juleevangelium i adventstida, frekventert kirkekor og det som er, – men det er ikke lett å være liten å tro på Gud når de voksne ikke gjør det.

  3. Håber ikke der var for meget blod til koncerten ;-)

  4. Trivelig med unger :)

  5. Med MASSE blod faktisk. :-D

    • Ja, jeg tror hun så det for seg i alle sine grufulle detaljer. Det kan jeg huske at jeg gjorde da jeg var liten og hadde Bibelhistorie på skolen også. Jeg elsket de historiene. Endelig noe med litt schwung i: Døde som sto opp, folk som ble piska, syke piker som ble helbredet. Det var historier som satt!

      • Haha, ja det synes jeg også! Vi fikk en sånn illustrert barnebibel i gave en gang – verste skrekk-tegneseriene egentlig med store slag, masse blod og herjinger.

Legg igjen en kommentar

