Kvinner nesten uten klær

Jeg slutter aldri å undre meg over kvinners klesvalg, og nå skal jeg pinadø plage dere med det igjen. De siste dagene har jeg sett litt på TV: Frokost-TV, Sporløst forsvunnet, Skavlan, – og jeg blir altså så irritert fascinert over hvor ulikt menn og kvinner kler seg både som rollefigurer i fiksjonsfilmer og i det virkelige liv.

Tenk deg et hvilket som helst fjernsynsprogram, talk show, kriminalfilm, debattprogram. Tenk deg at de to hoveddeltagerne er av motsatt kjønn, og de starter opp helt og aldeles nakne. Hvis det bare handlet om å holde varmen, så hadde antagelig klær vært helt unødvendig i et fjernsynsstudio uansett. De er altså nakne, -og så begynner vi å kle på dem det de trenger for at de skal framstå som seriøse i vår kultur. For kvinnens vedkommede ville det vært fort gjort. Mens mannen antagelig ville fått på både bukser, skjorte, jakke og sko, ville kvinnen kunne stoppe lenge før. Hun kunne for eksempel nøye seg med en strømpebukse og en tunika, – eller hun kunne stille barbent i høye sandaler. Der mange menn knyter på seg et slips, ville kvinnen kunne vise bar hud nesten ned til navlen. Prøv å forestille deg det omvendt: En mannlig programleder i et seriøst program kommer barbent i studio og viser fram halve brystet sitt.

Jeg er ikke dum. Jeg har forstått at dette handler om å være sexy. Desto mer forundres jeg. Jeg mener, – jeg har ikke noe imot at folk prøver å se sexy ut når de er på jakt etter sex. Sexy er bra! Det forunderlige er bare at kvinnene velger å fokusere på naken hud og mye kropp i program som er ment å handle om noe helt annet enn muligheter til kopulering. Hvorfor blir de kvinnelige politietterforskerne i Sporløst forsvunnet iført kostymer som om de er på vei til et stevnemøte med en de håper å nedlegge innen fem minutter? Hvorfor kler journalistene i Frokost-TV seg som om de er på vei på en heidundrande fest? Hvorfor er de kvinnelige gjestene i Skavlan nedringet og utringet der de vrikker og åler seg på plass i stolen? Ta Carola på Skavlan i går, for eksempel. Hun troppet opp i strømpebukse og lang genser. Men hun er jo artist, sier kanskje du. Hun skulle jo synge! Ja, – hun skulle det. Hun skulle synge en religiøst inspirert sang om å finne sitt Betlehem. Dessuten skulle hun størstedelen av tiden delta i en seriøs samtale om hvorvidt helsesituasjonen til verdens befolkning har blitt bedre eller sämre med årene. Fremmer det seriøsiteten å kle seg på en måte som gjør at lyden av kropp og kjønn blir mye sterkere enn mulige intelligente utsagn som måtte komme fra munnen hennes? Dessuten faller jo argumentet med artisteriet på sin egen urimelighet. Jeg mener, ingen mannlige artister kler seg som om det mest av alt handler om å vise fram mest mulig kropp, og de er vel også interessert i å framstå som sexy?

Eller er de kanskje ikke det? I hvert fall ikke hele tiden. I hvert fall ikke når fokuset bør være på en sak som er viktigere enn deres egen bare hud.

Så var jeg der igjen! Det blir ikke siste gang.

6 responses to “Kvinner nesten uten klær

  1. Jeg har tit haft nogle lignende tanker. Det, vi ser på TV her, er også tit, at kvinder er, hvad jeg vil kalde upassende klædt. Jeg synes også, det er mærkeligt, at en TV-vært vil tage fokus fra sit seriøse emne ved at være klædt på, som om hun skulle ud og score. Det smitter også af, sådan at selv ganske små piger synes, at de skal vise bar hud for at være «moderne», og de er så helt ubevidste om den slags objektificering, den slags påklædning medfører. Jeg bliver ofte kaldt bornert og gammeldags, når jeg lufter denne slags synspunkter, men sådan er det nu engang!

  2. Problemet med å kommentere det er at vi blir sett på som seksuelt snerpete, – og det er å ha fokus helt feil sted. For meg handler det om det faktum at det er så ulike standarder for kvinner og menn. Ellers er jeg helt og fullstendig enig med deg.

  3. Hei på dere, jeg sitter her å leser på deres hjemme side og har kommet over historien til deres svigerfar som seilte på Norhval.
    Mitt spørsmål er som følger – kan du være så snill å kontakte meg på mailen da jeg ønsker å komme i kontakt for mere informasjon.

    Vennlig hilsen

    Oddvar

  4. Tilbaketråkk: Biologi og kultur, og jammen meg blogger jeg også litt pensum « Undreverset

  5. Takk for en god post.

  6. Velbekomme, Beate. Hyggelig at noen finner den nå som den er så gammel.

Legg igjen en kommentar

