Blomsterpiken

Noen nøyer seg ikke med å reise til Spania på ferie, – de flytter hit for godt. Mammas venninne er en av dem, og det er en av hennes venner som eier paradiset vi har fått leie her nede. Selv bor hun i en trivelig leilighet med diger terrasse og svømmebasseng rett utenfor døren. I motsetning til meg er hun ikke trygghetsnarkoman. I stedet har hun hatt et liv med så mye innhold at jeg blir engstelig bare ved tanken, og etter mange år i skytteltrafikk mellom Norge og Spania, flyttet hun hit for godt i 1997.

gr

Damens liv her nede er ikke ferieliv. Hun bor her på ordentlig og jobber som blomsterdekoratør. I formiddag er hun i full gang med å pynte en spansk brud, og jeg er overbevist om at bruden blir fornøyd. Dette er nemlig ei som kan blomster. Se bare på denne rosen for eksempel. Den startet sitt liv som en liten potteruose, du vet en sånn av det slaget du får for 49.90 på plantasjen. Mon tro om jeg kan få til det samme hjemme.

rose

Hjemme har jeg en stor potte med margeritter, – i hvert fall trodde jeg at den var stor. Nå vet jeg bedre. På damens terrasse står et eksemplar av arten som er noe av det største jeg har sett.

prestekr

Men selv om dette er en snill, vennlig og hjelpsom blomsterpike, så har hun også torner og pigger. Ved inngangen hennes står det ei skikkelig sinna plante, – rasende er den og den står der og passer på at ingen uvedkomne krenker privatlivets fred. Den heter visst Kristi Tornekrone eller noe sånt.

kronetorne

I går kveld var vi bedt på middag hjemme hos Blomsterpiken, og det ble en kveld å skrive blogg om. Bordet var dekket da vi kom, og det er ikke et hvilket som helst bord. Det er stort og rundt og rommer mange gjester.

bordets

Maten var nydelig, og det er ikke ofte vi får noe vi aldri har smakt før. Det fikk vi i går: Kald gulrotsuppe med konjakk og fløte. Det smakte så englene sang!

Det er rart å tenke på at når vi drar hjem, så blir hun tilbake. Hun har livet sitt her og påstår at hun må ha vært spanjol i et tidligere liv. Helt fra hun kom til Mallorca som ung jente har hun visst at det var i Spania hun ville bo. Hun planlegger til og med å tilbringe alderdommen som gammel spansk dame oppe i en fjern fjellandsby.

Vi skal nok finne henne uansett.

gulr

20 Svar til “Blomsterpiken

  1. Heia du… ;-} Det er spennende å lese dine feriebrev fra Spania. Moro også å lese om damen som har bosatt seg i ferieriket på ordentlig. de blomstene var jo virkelig noe å skrive hjem om. Jeg er veeldig glad i blomster,men får de ikke så fine som de der. Nydelig dekket bord også med spennende rett, har aldri hørt om sorten….
    *sukk* Man får lyst til å reise ut i verdne til fjerne stder….men aldri så liten(stor flyskrekk) og en syk mor som det ikke er godt å reise fra for lenge av gangen, setter en stopper for ting. derfor er det moro å lese om dine og andres ferieopplevelser fra fjerne strøk ;-} Fortsatt god ferie.

  2. Koselig lesing i dag også.

    Så koselig å komme på besøk i et slikt hjem. Kald gulrotsuppe har jeg smakt, men ikke med cognac. Kanskje prøve engang, vil smake slik at englene synger.

    Blomsterpiken har forstått meningen med livet, gitt slipp og reist. Dette har jeg også tenkt på i mange år, men tør jeg? Ikke foreløpig…

    Jeg hadde samme følelsen som Blomsterpiken da jeg satte beina på spansk jord første gang; Mallorca 1985. Er ikke i tvil om at jeg har vært spansk i et tidligere liv!

    Fortsatt god ferie!

  3. Blomsterpiken

    Til deg.,Randi,som kun tenker.Slutt med det.Har nå bodd her fast i 12 år og besøkt Norge kun en gang,for 3 år siden.Tror ikke det blir flere Norges besøk på meg,nei.Har det alt for bra her.

  4. Hvor er det smukke billeder. Hvis ikke det er Paradis, så er det i hvert fald vores Jord fra den smukkeste side.

  5. Så fikk du vite det, Randi.

    Jeg holder en knapp på at det er Moder Jord på sitt vakreste, dax2.

  6. Til Blomsterpiken; du må ha det utrolig godt!

    Er litt redd for at jeg ved flytting ville savne årstidene i Norge. Spesielt våren, som er så vakker på min kant av landet. Vel, livet er ikke ferdig og jeg teller jo fortsatt på knappene.

    Hege; skal være enig med deg at CdS er et vakkert område. Mangfoldig og veldig lett å komme til.

    Kos dere videre!

  7. Du skulle i grunnen vært her du, Randi, – så kunne du for eksempel kurert hikken min.

  8. SÅ – mener du at jeg er Trollkjerring og kan kurere hikke? *Fnis*

    Drømmer om Spania. Nå har jeg spist serranoskinke og ost, drukket 1 -ett- glass Sangre de Toro. Mmmm…

  9. Vent litt da, glasset er tomt! Da blir det litt mer… Jaja, det er fredag. Jeg tar en «ukeslutt»!

  10. Man skal nyte livet mens man har det, sier nå jeg. Mamma og jeg sitter her ute i mørket og koser oss. Det blåser litt, men er lunt og godt. Bikkjene gjeldrer og eselet gjør – hva er det nå esel gjør, – men det er høyt i alle fall. Nå er det på tide å finne senga snart.

    Ha det fint, og kos deg på Mallorca. Når jeg kommer hjem er det min tur til å kose meg med din reiseblogg.

  11. Mmm – va’kke dumt det her…

  12. Jeg er en livsnyter! Og det er godt å treffe likesinnede. Kos dere på terrassen. Her er det fortsatt lyst.

    Det blir nok ingen reiseblogg fra meg. Jeg reiser uten PC. Har bestemt meg for 4 uker bloggpause. Tror både hode og armer trenger ferie! Men svinger nok innom Facebook av og til, om jeg finner «parkeringsplass».

  13. Så deilig med sommerkvelder. Både i Norge og Spania i disse dager, faktisk. Vi fant upåklagelig hvitvin på polet, vi også, og jordbærene er fra Lier. Men noen frosk fant vi ikke akkurat i dag …

    Og: Eselet skryter, Livetleker. Merkelig, men det er det det gjør;)

  14. Så får vi få det når du kommer hjem, Randi.

    Sånn var det, jo – eselet skryter. Takk for det, Junien. Spar litt varme til vi kommer hjem da, for vi har snart brukt opp den som er her.

  15. Hmm, kommenterte visst på feil post her… Skrollet fort og tok litt sånn «alt–i-ett»:) Så det ble marginalt saklig å snakke om esler og frosker under dette innlegget!

  16. Tilbaketråkk: Kjerka « Livet leker

  17. May larsen

    dette er noe jeg absolutt kunne tenke meg og oppleve sammen med deg solveig og grete!Vi får snakkes sammen når du har landa!!!!!!!!!!
    masse hilsn

  18. Det får dere damene snakke om når vi kommer hjem.

    Ha det fint.

  19. Tilbaketråkk: Hvite liljer « Livet leker

Legg igjen en kommentar

